معرفی دپارتمان طراحی و معماری

معماری را می‌توان بازآفريني حکیمانه و عادلانه فضای زیست انسان‌ها با عوامل مادي و صوري، هماهنگ با قوانین علمی و متناسب با نيازهاي مادي و روحي انسان‌ها و در جهت کمـال آن‌ها دانست. از آن جا که جوهر و خاستگاه اصیل معماری فضای حضور انسان بوده و معماری با حضور انسان معنا پیدا می‌کند، مواد ومصالح، شکل‌ها و رنگ‌ها ظرف حضور انسان بوده و در تعامل با نیازها و ادراکات انسان اعتبار می‌یابند. بنابراین کاربرد مواد و صورت‌ها باید منطبق بر قوانین علوم تجربی و در تعامل با نیازهای کمی و کیفی انسان انتخاب و طراحی شوند.
از طرف دیگر، پژوهشگران رشته‌های مختلف طراحی اذعان دارند که استفاده هم‌زمان از دانش حوزه‌های گوناگون در فرایند طراحی، امری بنیادی برای رسیدن به محصول بهتر بشمار می‌آید. چرا که به طور طبیعی، غالب تصمیمات اساسی اثرگذار بر عملکرد چرخه حیات یک محصول در طول مرحله طراحی اتخاذ می‌شود، بطوریکه تخمین زده می‌شود که تصمیمات گرفته شده در مرحله طراحی بر بیش از 75% هزینه‌های نهایی محصول اثرگذار خواهد بود.
از این رو با فقدان تصمیمات اولیه مناسب، هزینه و زمان برای رسیدن به عملکرد مطلوب در هر یک از مسائل طراحی افزایش می‌یابد. مرحله طراحی، زمانی است که باید بهینه‌سازی فنی و اقتصادی توسط عوامل مختلف طراحی انجام شود ولی به علت ناکافی بودن دانش و تجربه و یا نقص در آموزش طراحان و همچنین انتخاب مشخصات فنی نادرست برای مصالح و یا عدم ارائه جزییات اجرایی صحیح، باعث آسیب زودهنگام و کاهش عمر مفید مصالح و اجزای ساختمان می‌شود.
 

امروزه در صنعت ساختمان در مقیاس گسترده‌ای از سنگ طبیعی به عنوان یک مصالح چندبعدی، بادوام و تجدیدپذیر و راه‌حلی که می‌تواند خصوصیات زیبایی‌شناختی و فنی خوبی را به همراه داشته باشد، استفاده می‌گردد. از سوی دیگر، ایران با در اختیار داشتن حجم بالایی از ذخایر متنوع سنگ طبیعی، در زمره کشورهای غنی در این زمینه بوده و از نظر میزان تولید، جزو تولیدکننده‌های برتر سنگ طبیعی در دنیا به شمار می‌آید. همچنین وجود بناهای تاریخی و باستانی ساخته شده از سنگ مانند تخت‌جمشید و پاسارگاد و المان‌های مدرن با پوشش سنگی مانند برج آزادی، ایران را به عنوان یکی از خاستگاه‌های سنگ طبیعی در جهان معرفی کرده است.
 

با نگاهی به تاریخ صنعت سنگ در جهان، می‌توان دریافت که هنر معماری همواره نقشی تعیین‌کننده در ترسیم مسیر حرکت این صنعت ایفا کرده است. شکل‌گیری این ارتباط بین معماری و سنگ در کشورهای پیشتاز در این صنعت مانند ایتالیا، علاوه بر تبدیل این کشور به عنوان قطب صنعت سنگ دنیا در تمام زمینه‌ها از طراحی گرفته تا ماشین‌آلات مربوطه، در معرفی نمایشگاه سنگ ورونا به عنوان نماد صنعت سنگ در جهان، تأثیر بسزایی داشته است. به گونه‌ای که رویدادهای معماری شکل گرفته در این نمایشگاه در هر سال، روند حرکت صنعت سنگ را در سال پیش رو، نه تنها در ایتالیا بلکه در تمام جهان تعیین می‌کند.
 

در ایران، با وجود معادن متنوع سنگ طبیعی، ضعف یا عدم وجود این ارتباط بین معماری و صنعت به شدت احساس می‌شود. مجموعه راداستون از بدو تأسیس، با آگاهی از این موضوع و اهمیت آن، سعی در استفاده از توان جامعه معماری در تولید و ارائه محصولات خود نموده است که این امر را می‌توان در طراحی غرفه‌های این شرکت در نمایشگاه سنگ تهران در دو سال گذشته (سال‌های 1397 و 1398) که حاصل یک فرآیند معماری بوده تا صرفاً نمایش یک محصول سنگی، مشاهده کرد که نتیجه آن، کسب رتبه دوم (سال 1397) و رتبه اول (سال 1398) در مسابقه انتخاب غرفه برتر در نمایشگاه سنگ تهران بوده است.
در این راستا، مجموعه راداستون با تأسیس واحد طراحی و معماری، بر آن است تا علاوه بر ارائه خدمات مختلف در زمینه طراحی و معماری به مشتریان خود، با استفاده از دانش مرتبط با چگونگی عملکرد مصالح سنگ طبیعی در گذر زمان با توجه به ویژگی‌های معماری فضا، ضمن آگاهی‌بخشی به دست‌اندرکاران صنعت سنگ در خصوص هنر معماری، در جهت توان‌مندسازی طراحان و بهره‌برداران در استفاده صحیح و عادلانه از سنگ طبیعی در محیط مصنوع گام بردارد.